Treceți la conținutul principal

Vecini

Multi vecini din satul meu natal s-au stins din viata. Chiar casele s-au paraginit sau au disparut.
Intr-o zi, am fost cu sora mea sa vad ce mai exista prin sat, cine a mai revenit, dintre cei plecati-ma refer la tineret.
Asa mi-am amintit de unii vecini si de peripetiile din copilarie legate de ei.
Aveam un vecin, Avram a lu’Glodean, care nu avea copii, dar venea des pe la noi. El avea o boală. Îi plăcea să ne gâdile, şi, dacă apucai în mâinile lui, cu greu mai scăpai. De aceea, ne era tare frică de el. L-am poreclit ,,fratele Gâdiluş''.
Pe soţia lui o chema Ileana, iar noi, nu stiu de ce, ii spuneam Ilona. Ea nu avea copii, doar sotul ei avea doua fete, de varsta mamei mele, dintr-o casnicie anterioara.
Ei îi plăcea să arate tânără, şi cineva a învăţat-o să îşi dea cu ceva vopsea de ulei, cu care se vopsesc geamurile, pe păr. Părul s-a năclăit şi a trebuit să şi-l taie. Desi se lega bine la cap cu baticul, oamenii si-au dat seama de isprava ei, si nu au iertat-o, ci au batjocorit-o pentru inocenta ei actiune.
A fost de pomină în sat!

Pour Muse : une meilleur traduction, je pense, que celle du Google traducteur.

Beaucoup de voisins de mon village natal sont morts. Même les maisons sont delaissees ou disparues.
Un jour, j'étais avec ma soeur pour voir ce qu'il ya à travers le village, qui est de retour, pour rester dans la vieille maison paternelle, -je me réfère à la jeunesse.
Alors, je me suis souvenu de certains voisins et des aventures de mon enfance.
J'avais un voisin, Glodean Avram, qui n'avait pas d'enfants, mais souvent, il venait chez nous. Il avait une maladie, celle de "gadila" et, une fois dans ses mains, il etait dificile de s'échapper. Par conséquent, nous avions très peur de lui. Je l'ai appelé,"Gâdiluş frère".
Son épouse, Ileana, que nous ne savons pas pourquoi, l'avions nommee Ilona, elle n'avait pas d'enfants, seulement son mari avait deux filles d'un précédent mariage, de l'age de ma mere.
Elle aimait avoir l'air plus jeune, et on lui avait conseille de donner de la peinture à l'huile, sur les cheveux. Cheveux gras et elle a dû les couper. Bien que bien soudée avec bandana sur la tete, les gens du village ont compris son secret, ne l'ont pas pardonné, mais ont eu du mépris pour son innocent action.
Tout a été dans le village "de pomină"-on a discute ca longtemps, parce que les femmes ne portaient pas, a l'epoque, les cheveux coupes.!

GADILA=porter les mains sur le corps de quelqu'un pour le faire rire.

Comentarii

Muse a spus…
C'est un peu à nous à tisser les fils de votre histoire.En Français certains mots sont intraduisibles cela rajoute au mystère de ce que vous écrivez.Merci pour cette page de traduction.
disa a spus…
@Muse, oui, c'est vrai, surtout que j'emploie des termes du language de mon village.
Merci pour votre commentaire.
Muse a spus…
un grand merci;j'avais à peu près saisi le sens
disa a spus…
Une bonne occasion pour moi d'enrichir ainsi mon francais.

Postări populare de pe acest blog

Mama-Adriana Stoica

Iubirea de mama o simt si acuma, De cand ea la piept cu drag m-ocrotea, Cu lacrimi pe fata, mereu a mea, La Domnul Isus pentru noi se ruga: O, Doamne, o, Doamne, in mana Ta-i incredintez, O,Doamne,o,Doamne,si de rau, te rog sa-i feresti. Iubirea de mama-i alaturi de tine, In vorbe, in umblet, o simt tot mereu, Aproape-i de mine, in orice-ncercare, E mama, oricand, la bine si la greu. O, mama, o, mama, iubirea ta calda ti-o simt mereu, O, mama, o mama, tu esti aproape de sufletul meu! Iar chipul tau, mama il port tot cu mine, In negura noptii, prin vant sau prin ger. Purtat-ai pe brate o fiinta dorita, Pe care-ai iubit-o, si-aceea-am fost eu. Refren: O, mama, o mama, iubirea ta calda ti-o simt mereu, O, mama, o mama, tu esti aproape de sufletul meu. Trecut-au, dar, anii, si-acuma sunt mare, Si chipul tau, mama, acum s-a schimbat, Cu riduri pe fata, cu parul ca neaua, Dar zambetul dulce pe-obraz ti-a ramas. O, mama, o, mama, iti multumesc ca m-ai crescut!

Despre Simina

Simina, dezamagita, pe drept cuvant Mi-a parut rau ca tocmai pe blogul meu, care sunt fan inflacarat al Siminei, dar, mai ales, al mesajelor cantarilor sale, se duce aceasta "lupta" de pareri in legatura cu ea. Nu era suficient ce s-a scris pe anume site-uri, a trebuit ca si aici sa se continue acest deserviciu care ni se face noua, ascultatorilor ei. Public, si sper sa nu se supere, comentariul ei, in legatura cu dezamagirea simtita fata de unii dintre "fratii" ei de credinta. http://disa-amestecate.blogspot.com/2009/12/despe-simina-palincas.html Aici gasiti toate comentarile facute pe acest blog, la adresa ei. "buna ziua tuturor...A fost, intr-adevar, o surpriza sa gasesc acest blog, si, din nou, sa ma bucur de alegerea pe care am facut-o, cu 5 ani in urma, de a ma retrage dintre acesti oameni, care vor sa spuna ca sunt "pocaiti", nu crestini. In nici un caz! De cand am inceput sa cant la nivel profesional, asa cum scrie aici, de pe l

Alimente INTERZISE înainte de CULCARE